if you could just tell me...

 
(varning för lååångt inlägg)
 
Idag har varit en väldigt lång och jobbig dag!!
 
Kom hem ifrån jobbet imorse, tänte åka och träna egentligen faktiskt,
men hade ont i halsen när jag vaknade så då struntade jag i det.
Längtade istället efter min egna varma säng, eftersom jag i princip
legat och frysit hela natten på jobbet = inte mycket till sömn :/
 
Hann i princip slita av mig kläderna och krypa ner under täcket,
när telefonen ringde 08.10, det var Sune (stallägaren) som ville tala om att
Dahlia inte velat äta sin morgonmat och stod och skrapade med hovarna en del.
Hmmm, känner så mycket väl igen dom där tecknen!! Inte positivt.
Men hon hade inte legat ner någonting, vad han sett, så vi kom fram till att
han skulle prova släppa ut henne för att se om hon ville äta sitt hö ute iallafall.
Annars skulle han ringa igen så skulle jag komma ut till stallet.
Gick inte ens 5 minuter förrän jag fick ett sms "nu la hon sig ner" stod det.
Jag kastade på mig kläderna igen och drog iväg ut för att kolla läget.
 
Precis som jag trodde så fanns även de andra symptomen. Hon flemmade typ 
hela tiden, skrapade med hovarna, tittade och sparkade mot magen.
Alltså allting som stämmer in på KOLIK! Jag hatar kolik!!!
 
Eller jag hatar när djur är sjuka överhuvudtaget, och små barn!!
Man känner sig ju så otroligt maktlös, dom kan ju inte tala om hur dom mår,
vart dom har ont, eller hur ont dom har.
 
Jag måste ha prommenerat flera mil i det där ridhuset idag, 3-4 timmar sammanlagt
skulle jag tro iallafall. Erbjöd henne betforvatten, vatten blandat med äppeljuicekoncentrat,
men hon ville inte ha något utav det. Fick hälla i henne matolja till en början, och det
var verkligen inte lätt vill jag lova, fröken giraffhals hade mulen mot taket i princip.
Och så mera prommenader, utan nå vidare resultat, hon ville bara rulla sig hela tiden,
inte hysteriskt, då hade jag tvingat ut veterinär på en gång, utan emellanåt så ville
hon lägga sig och det lät jag henne göra när vi var i ridhuset (tack och lov för ridhuset!!!!)
Men i boxen var det värre, det är alltid läskigt när man vet att dom kan fastna och göra
så illa sig. 
 
När klockan närmade sig 14 och hon fortfarande inte visade nå tecken på bättring
så ringde jag veterinär för att rådfråga. Eftersom hon inte hade feber eller visade
jätteallvarliga symptom så skulle jag fortsätta med samma visa, med tillägget att
åka och köpa parraffinolja och ge henne istället för matoljan, då paraffinet har
bättre och snabbare verkan. Sagt och gjort. Jag släppte ut pollan i hagen så länge,
eftersom jag inte vågade ha henne ensam inne själv, och brände iväg in till stan och
fixade oljan och sprutor. Hon var lite orolig i hagen också, och det märkte även hennes
hagkompis som gått och ropat efter henne precis hela dagen, han var väldigt ömsint
och försiktig mot henne och det var helt fantastiskt och rörande att se.
Han såg ju även till att hon inte la sig ner så himla mycket, för när hon gjorde det,
och låg helt platt utslagen en sväng, så gick han fram jätteförsiktigt mot henne,
för att reka läget liksom, och då klev hon upp igen :)
 
Iallafullfall, när jag kom tillbaka med oljan, så stog hon på benen lugnt och
stilla i hagen, så då passade jag på att "mocka" (fanns ju inte så mycket dynga)
fixa och platta ut spånet lite eftersom hon grävt runt i det så mycket.
Tog in och gav henne mer olja, och eftersom hon verkade hyfsat lugn passade
jag även på att dra iväg och käka hemma hos Fröléns, Åke hade kirrat pizza, mums!!!
Satt inte helt i vägen då vill jag lova, var riktigt hungrig.
 
När jag kom tillbaka till stallet såg hon fortfarande lugnt ut och glädjen fick en
skjuts uppåt när hon äntligen drack självmant, ur vattenkoppen :)
 
Efter det verkade det se lite positivare ut, och en prommis senare så var lyckan
nästintill totalt, när det äntligen kom en skithög!  och hon drack ännu mer.
 
Klockan var 22 när jag lämnade stallet ikväll, alltså 14 långa dryga timmar!!!
Nog för att jag tycker om att vara i stallet, men hallååååååå!! Måtta!! ;)
 
 
Jag hoppas iallafall att hon piggnar på sig ännu mer under natten, och får
skita ur sig ännu mera :p  Vill se en helt pigg och frikt häst när jag kommer ut
imorgon bitti!! Meningen var att vi skulle träna kl 10 imorrn, men efter detta
vet jag inte hur det blir, det märker vi förnst då. Att hon får röra på sig är
ju absolut ingen nackdel, och det skulle i vilket fall vara ett väldigt lugnt pass
så vi får la se hur det blir helt enkelt.
 
 
Jaaaaaaaaaaaa men det var min fredag det!!
pusshej!!
 
 
man blir även väldigt trött av att ha ont i magen :/
Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0